MLL:n Kangasalan yhdistys 100 vuotta

8.10.2023

Lasten nauru, puheensorina ja hattarakoneen hurina täyttivät Kangasalan lukion tilat lauantaina 7.10.2023, kun Kangasalan MLL:n paikallisyhdistys juhli 100-vuotista historiaansa kaikille avoimessa tapahtumassa. Juhla järjestettiin kaikkien niiden kunniaksi, jotka ovat vuosien saatossa olleet mukana yhdistyksen toiminnassa. Vapaaehtoiset toimijat, toimintaan osallistuneet perheet ja toiminnan järjestämistä tukeneet jäsenet ovat kaikki merkityksellinen osa yhdistyksen historiaa.

Tapahtuman ohjelmassa oli Mimin ja Kukun konsertti, joka innosti lapset tanssimaan ja laulamaan yhdessä suositun esiintyjäkaksikon mukana. Lasten riemu leijaili lukion liikuntasalissa yhdessä ilman täyttävien saippuakuplien kanssa. Tanssit jatkuivat myös konsertin jälkeen tanssinopettaja Eija Purasen johdolla. Ohjelman viimeisteli Taikuri Markon mukaansatempaava esitys.

Syntymäpäivien kunniaksi tarjolla oli Kangasalan Tredun opiskelijoiden valmistamaa kakkua. Yhdistyksen kannatusjäsen Taikahile oli lisäksi mukana tarjoilemassa lapsille maksutonta hattaraa. Lukion pihalla pääsi katsomaan, syöttämään ja rapsuttelemaan Rockwood Alpacas -tilalta saapuneita alpakoita.

Yhdistyksen syntymäpäiväjuhlissa luotiin katsaus myös yhdistysten historiaan. Lukion auditoriossa oli tutustuttavissa esitys yhdistyksen historiasta. Mukana juhlassa oli yhdistyksen menneiden vuosien puheenjohtajia. Juhlan aikana palkittiin myös ansiomerkein niitä yhdistyksen vapaaehtoistoimijoita, joiden panos yhdistyksen toimintaan oli saavuttanut vuosissa seuraten seuraavat merkkipaalut.

MLL:n Kangasalan yhdistys on jäsenmäärältään Suomen suurin paikallisyhdistys. Toiminnalla on juuret pitkällä historiassa, ja vakiintunut paikka lapsiperheiden toiminnan tarjoajana. Ilman  vapaaehtoisia toimintaa ei kuitenkaan pystytä järjestämään. Tämän yhdistyksen toimijat nostavat esiin puhuttaessa yhdistyksen tulevaisuudesta. Aktiivisia, innokkaita toimijoita tarvitaan aina ja monenlaisia toiminnan rooleja on tarjolla. Oli oma kiinnostus sitten toiminnan suunnittelussa yhdistyksen hallituksessa, vertaistukiryhmän vetäjänä tai vaikka talkoilemassa tapahtumissa, jokainen panos on tervetullut ja tarvittu. Yrityksestä rohkaistaankin olemaan yhteydessä ja hyppäämään mukaan toimintaan. Aikaa toiminnalle voi antaa omien mahdollisuuksien mukaan, ja vastapainoksi saa mielekästä tekemistä, uusia ihmissuhteita ja mahdollisuuden vaikuttaa upealla tavalla oman kotikunnan lasten ja nuorten palveluihin.