Kokemuksia vapaaehtoistyöstä

Haastattelimme muutamia aktiivejamme esittämällä heille kolme kysymystä.

1. Mikä sai sinut lähtemään mukaan MLL:n vapaaehtoistoimintaan?

• Kahden pienen lapsen äitinä olen käyttänyt paljon MLL:n palveluja ja ihastelin, miten monipuolista toiminta täällä Kangasalla on. Koska olen hoitovapaalla ja minulla on sen vuoksi aikaa, halusin puolestani tehdä jotain tärkeäksi kokemani asian hyväksi.
  • Lähdin mukaan vähän "vahingossa", kun perhekahvilaan tarvittiin vetäjää, mutta olin jo vähän haaveillut toimimisesta MLL:ssa. :)
  • Pitkään kytenyt tarve tehdä jotain hyvää ja hyödyllistä.
  • Halusin kokeilla, olisiko vapaaehtoistyö minun juttuni. MLL:n kautta tuntui, että pääsisin kiinni asioihin, joilla ON merkitystä. Ajattelin myös, että MLL:n kautta tutustuisin kangasalalaisiin, ja saisin uusia ystäviä sekä itselle että lapsille. Kyselin tutulta, josko aktiivisia tarvittaisiin. Minut toivotettiin samantien tervetulleeksi, ja siitä se sitten lähti.

2. Mikä saa sinut viihtymään?

• Mukava seura ja mutkaton ilmapiiri yhdistyksessä. Motivaatiota antaa se, kun joka viikko näkee vanhempien ja lasten iloisia kasvoja ja kuulee hyväntuulista puheensorinaa MLL:n eri aktiviteeteissa.
  • Tieto siitä, että tekee tärkeää työtä lasten ja lapsiperheiden hyväksi. Iloitsen myös mukavasta hallitusporukasta eli mm. kokouksiin on aina kiva mennä!
  • Mukavat ihmiset, tunne että tekee jotain tärkeää.
  • Mukavat ihmiset, joita tapaa MLL:n toiminnassa. Kiva, kannustava ja tekevä hallituksen porukka - omia ideoita saa toteuttaa vapaasti, ja tuki on takana. Ihanat, iloiset lapset, jotka nauttivat järjestämästämme toiminnasta täysin siemauksin. Onnistumisen tunne, että on tehnyt jotain, jolla on oikeasti merkitystä.

3. Vinkkisi vapaaehtoistoimintaan mukaan lähtöä harkitseville?

• Turha kursailu pois! Ei kannata miettiä että enhän minä mitään erityistä osaa eikä ole paljon aikaakaan; me kaikki vapaaehtoiset olemme ihan tavallisia tallaajia omine vahvuuksinemme ja heikkouksinemme, ja tärkeitä hommia löytyy jokaiselle riippumatta siitä, kuinka paljon aikaa pystyy vapaaehtoistyöhön käyttämään.
  • Kannattaa ehdottomasti lähteä mukaan toimimaan, jos pikkuisenkaan siltä tuntuu. Vapaaehtoistyö antaa paljon hyvää mieltä! Jokainen auttava käsipari on tarpeen ja mitä enemmän meillä on aktiivisia jäseniä, sitä enemmän voimme tarjota mukavaa toimintaa lapsiperheille! :)
  • Rohkeasti mukaan, mitään erityistaitoja ei tässä tarvita.
  • Mukaan vaan, ja rohkeasti juttusille. Kaikenlaisia ihmisiä mahtuu mukaan joukkoon. Jokainen tekee sen verran, kun itselle tuntuu sopivimmalta, ja sitä, mikä on itselle luontaisinta. Jos homma ei tunnukaan omalta, niin ainahan siitä pois pääsee. Vapaaehtoistyö on vapaaehtoistyötä, sitä ei kannata ottaa liian vakavasti, vaan on hyvä pitää pieni pilke silmäkulmassa.